Sjokoladekake…Mektigste i verden…

20130817_215134

Denne kaken er et familieklenodium. Jeg vet ikke helt hvor langt den går tilbake i tid, men i mitt hode, går den langt bak i evigheten. Jeg lærte å bake den av min mor, og i de senere år, har jeg moderert den litt- slik at den passer mine smaksløker og ikke minst ungene mine- som elsker den kaka de blir litt småuggen av-HVIS de tar den ene lille «tuggen» for mye. 🙂

Sjokoladekakebunn:

Denne kan du ha i langpanne og lage vanlig skuffkake med, eller du kan ha den i en rund form- 26 diameter eller større…

Ha bakepapir i bunnen av formen, smør med Soft Soya margarin rundt kantene.

Ovnen settes på 180 grader- steketid er ca 30 minutter. Ha bakepapir oppå kaka, slik at den ikke svir seg. Om du vil bruke varmluft eller ikke, må du prøve deg fram på. Du kjenner forhåpentligvis ovnen din:)
Jeg er ingen baker…som regel kan jeg slå ihjel hvem som helst med det jeg lager, men jeg har flaks innimellom:)

Mørk sjokoladekakebunn:

450 gr hvetemel
500 gr sukker
2 ts Natron
1ts salt
2 ts bakepulver
2 dl vann
2 dl helmelk (eller Tine skummet kulturmelk-den mørkeblå)
350 gr Time Ekte smør
4 egg (romtemperert)
4 ts vaniljesukker
4 dl drikkekakao(IKKE rett i koppen!!) Eller bakekakao

Dette er en dobbel oppskrift, så her må du prøve deg fram.
(Du skal ikke doble steketiden!!)

Pisk egg og sukker til en eggedosis. Grunnen til at egget skal være romtemperert, er at kaka blir mer «fluffy» og saftig da.
Smelt smøret, bland det med melken og vannet. Bland det tørre i en egen bolle. Sikt inn det tørre i eggedosisen, rør med en slikkepott eller lignende. Ha i litt og litt fuktighet, rør ut til kakerøren blir blank, fortsett så å sikt inn og ha i fuktighet og rør forsiktig om en annen.

Ha røren i den smurte formen- enten langpanne eller modellform(hjerte,bil,fly,bamse-form…etc)
Får du mye røre, ikke ha formen full, ta i ca halve. Resten av røra kan du lage muffins av:)

Når kaka er ferdig- etter at 30 min har gått- sjekk om den er stekt på midten. Bruk en spisepinne eller noe av tynt tre so du kan poke kaka forsiktig med. Henger det null deig på pinnen, er den ferdig. La den så avkjøles i formen. Bruk en kniv og stikk rundt kantene med i formen- for å være sikker på at den løsner helt.

Så over til fyllet i kaka. Jeg pleier å variere litt med fyllet inni. Enten kun ren sjokoladekrem, eller most banan/fløtekrem/vaniljekrem blandet, eller kun fløte/vaniljekrem.
Vaniljekremen kjøper jeg i ferdigpakker- ikke slike som man må koke og avkjøle etc. Men den som er helt ferdig laget.
Jeg bruker 1 liten boks med Tine kremfløte- som jeg pisker krem av og har i en hel spiseskje vaniljesukker i, og så blander jeg kremfløten og vaniljekremen og har den på den ferdig avkjølte bunnen- selvsagt etter å ha delt bunnen i to og dynket den med litt melk og kaffe.

Sjokoladefyll:

500 gr Soft soya margarin
500 gr Melis
3-4 eggeplommer
4 ss sterk kaffe
4-5 romdråper(valgfritt)
Kakao

Ha i kakao til du mener det er nok. Noen liker lys krem, andre mørk. Noen foretrekker sukker foran melis, men jeg liker ikke at det knaser når jeg spiser kremen:)
Pisk smør og melis helt hvitt. Ha i plommene, pisk det godt sammen. Kaffen må være kald.
Bland alt godt sammen.

Så er det bare å pynte kaka med en hel dunge godteri! jeg har til og med lagt dobbeldekker av denne kaken, fylt den med kokosboller, sjokolademus og seigmenn. Alltid en højdare i barnebursdager:)

Image

Velbekomme:)

P.S. Den er SKIKKELIG mektig!!

Legg igjen en kommentar

