Ribbe med godt følge

Bilde

Ribbe trenger ikke være julemat alltid. Det kan også være en god søndagsmiddag for familien. Jeg handler alltid inn for mye ribbe hver eneste jul- tror jeg får for lite,hehe og ender opp med å ha en to-tre ribber liggende etter hul- i fryseren:)

Idag skal jeg grille ribba…eller det var meningen. Jeg helsteker den, og serverer med potetmos, rotmos, brunsaus og grønnsaker.

Å tine ribba fra dagen før man skal spise den, er alltid smart, men jeg er ikke så flink å planlegge. Jeg hiver ribba i kaldt vann, slik at svoren blir myk nok til å snittes opp/rutes. Er lettere å gjøre det når ribba enda er litt frossen!

OG det er jobb for mannen i huset!!! (Rutingen)

Jeg legger bakepapir i bunnen av den største og dypeste forma mi, fyller med vann, knuser en grønnsaksbuljong og en kjøttbuljongsterning i vannet, har i litt olje, tørket rosmarin og salt/pepper(kvernet)

Legger så ribba i, med den rutete svoren ned- rett i vannet! Salter og peprer undersiden(som ligger opp) og legger folie over! Og jeg er så lykkelig over å ha lært noe splitter nytt etter 30 år på kjøkkenet! Hvordan å ikke røske folierullen UT av eska! NÅ skjønner jeg funksjonen til taggene på eska folierullen kommer i!
-På hver ende av eska- er det to-hva skal jeg kalle det-tapper(?) av papp som man skal klemme/dytte inn i selve endene på rullen(derfor rullen er hul!!) og disse «tappene» holder rullen på plass-slik at det blir SÅ mye lettere å rive folien! hehe…

Stek ribba i ca 1 1/2 til 2 timer med folien på, start på 150-170 grader. Skru opp varmen siste halvtimen til 200 grader og ta av folien.

Helt til slutt, ta ut ribba, sil av kraften/vannet i en bolle(brukes til saus)  
Snu ribba!
Legg den enten på ei rist eller på ei bakeplate med nytt bakepapir
Sett på grillen på fullt! 
Sett inn ribba, Og følg med! La det swinge la det poppenroll!!!

Sprø svor!

 

Potetmos
Kålrotstappe
Surkål
Gulerøtter og hodekål

Brunsaus!

Jeg lager saus slik:

Mel
Smør
Salt/Pepper
Kraften fra ribba
Ekstra vann
Kjøttbuljong

Brun mel og smør
Spe på med vann
Lag den så tykk du vil
Krydre

Brunost kan brukes i, det er kjempegodt

Man kan også ha i en fløteskvett:)
Smak til

VELBEKOMME!!!

Legg igjen en kommentar

